سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                                           هرکاری کردم ،اخراجی ها ساخته نشود!

اخراجی ها 2

در پی مصاحبه اخیر جمال شورجه، «مسعود ده‌نمکی» یادداشتی را در این خصوص منتشر کرد و نوشت: من هم معتقدم ما باید با هم در یک جبهه علیه یک دشمن مشترک بجنگیم به شرط آنکه کسی زیر پای همسنگرش را خالی نکند!

مهمترین سوژه جنگ همان بعد آدم‌سازی آن بود نه آدم‌کشی آن در صحنه‌های اکشن!

هرکاری کردم ،اخراجی ها ساخته نشود!

 این سخن جناب آقای برادر جما ل شورجه است که در دفاع از سریال حضرت یوسف و تقبیح اخراجی ها و به گونه ای همان ذم  شبیه  به مدح   اخراجی هاست که  در مصاحبه با روزنامه اعتماد ملی طرح شده (که البته  قبلا مصاحبه با این نشریات را خیلی از این دوستان حرام می دانستند و به من انتقاد می کردند که چرا پای مصاحبه این روزنامه ها می نشینی!).

حضرت ایشان در شورای صدور پروانه ساخت و در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مسئولیت دارند ...و این سمت ها سخنان ایشان را بیشتر در خور توجه می کند.

اخراجی ها 2

(قابل توجه کسانی که می گفتند اخراجی ها  برای ساخت  مشکلی نداشته است )

گرچه  شنیدن این سخنان  برایم تازگی نداشت و از جانب خیلی ها قابل درک است جز آقای شورجه که مشهور به حسن خلق و تقوا است و صد البته  شنیدن آن مرا متاثر کرد .قبلا نقل قول های از این دست از جانب ایشان شنیده می شد  را نمی پذیرفتم و   با خود می گفتم ایشان اگر  مسئله ای  هم با من یا فیلم داشته باشد بر اساس آموزه های دینی اول با خود آدم طرح می کند

در تفاوت از زمین تا آسمانی سلیقه ها  و اعمال نظر در کارها در این مملکت همین بس که آقایان سلحشور و شورجه  و برخی دوستان دیگرشان اخراجی ها را  به اسم دفاع از جبهه و جنگ و سینمای دفاع مقدس  این چنین آماج لطف! در مراحل تصویب فیلم نامه تا مراحل بعد کردند  و در مقابل

 محسن رضایی فرمانده دوران  جنگ می گوید اخراجی ها جعبه سیاه جنگ را گشود.

آقای احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور و از سرداران دوران جنگ می گوید اخراجی ها واقعیت جنگ بود.

آقای دریادار شمخانی  از فرماندهان ارشد سپاه اخراجی ها را  خط شکن طرح حقایق می نامد.

آقای تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در کنگره سراسری ائمه جمعه به آنها سفارش می کند اخراجی ها را یکبار دیگر با دقت ببینند.

اخراجی ها 2

نماینده رهبری در بنیاد شهید از آن تجلیل می کند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ار آن دفاع می کند.

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکه می نویسد این فیلم محاسبات آمریکا را در مورد جوانان ایرانی به هم ریخت!

نمی دانم آقای شورجه و دوستانی  که اینقدر کارشکنی کردند تا اخراجی ها ساخته نشود  با خواندن این تحلیل و وا دادگی روزنامه دشمن در برابر پیام یک فیلم چه جوابی پیش خدا دارند؟

 این هیچکاکان اسلامی!! با کدام فیلم خود دشمن را وادار به این اعتراف کردند که حالا منت می گذارند که امروز مجبور شده ایم در قحط الفیلمی  این فیلم را  هم بپذیریم!!

وزیر این مملکت دو بار سر صحنه فیلمی می آید که آقایان( شامل  از هر دو نوع تفکر شورجه ای  و جریان  مقابلش ) در مراحل ساخت فیلم اینچنین هر کاری می توانند میکنند تا ساخته نشود و اگر ساخته شد موقع قضاوت و داوری جلسه را ترک می کنند و تهدید به استئفا می کنند و اگر اکران گرفت و فروخت جمع می شوند و پیش عالیترین مقامات کشور می روند و فریاد وا اسلاما و ا  هنرا و واجنگا سر می دهند و اگر جواب نداد  سی دی اش را ...

جمال شورحه

نمی دانم سینماگران جنگ ما جنگ را باید از زبان چه کسانی  بشنوند و یاد بگیرند  و باور کنند؟ گیریم من اصلا جبهه نبودم !!! به شرط آنکه سابقه حضور در شهرک سینمائی دفاع مقدس را جزو هشت سال جنگ حساب نکنند!

الته من نمی گویم کسی که جبهه نبوده فیلم جنگی نسازد اما  دیگر جنگ را هم برای ما تعریف نکند!!!

کافی است خود آقای شورجه تفاوت‌های عباس دوران واقعی با عباس دورانی که در فیلم خود نشان داده را یک‌بار برشمارد تا متوجه منظور ناگفته من بشود.

 دوستانی که از ارزش هنری اخراجی ها به عنوان یک کار اولی  اینچنین می نالند هر کس نداند فکر می کند  با اینهمه امکاناتی که در این بیست سال در اختیارشان بوده بنهور ساخته اند و حالا دیگران باید در برابر علم و عمل حضرات کرنش کنند..

برای من که در آغاز را قرار دارم اگر قرار باشد سواد سینمایی کسی ملاک سنجش کارم باشد مسلما نظر اساتید سینما که اتفاقا در کنار ذکر معایب  حسن های آنرا به مراتب بیشتر دانسته اند قابل باور تر است. کسانی که زمانی که در حوزه نشریات و ژورنالیسمبودم به عنوان یک ژورنالیست منتقد آثارشان بودم و باید طبیعتا آنها دق و دلیشان را ا سر فیلم خالی می کردند نه کسانی که نشریات ما تریبون آنها بوده !!!

نظرات آقایان داوود میرباقری و فریدون جیرانی و ابراهیم حاتمی کیا و داریوش مهرجوئی  و خیلی های دیگر درذکر نقاط قوت و ضعف این فیلم   در برابر این نظرات  کارشناسانه دوستان  شنیدنی است.

وقتی آن حدیث را در  برنامه شب شیشه ای  تلوزیون خواندم (که ملائک دو جا به کارهای آدمی می خندد) منظورم همین رفتارهایی بود که باعث آن اعتراض من  در جشنواره شد و خیلی ها از پس پرده خبر نداشتند و هنوز هم ندارند .البته در تشریح این جمله که (هر کاری که می توانستم بکنم کردم تا اخراجی ها ساخته نشود کردم)اینقدر حرف نگفته است که مصلحت وادار به سکوتم کرده .

اخراجی ها 2

بعد از تحریر:

بعد از نگارش این متن در پاسخ به مصاحبه ایشان با روزنامه اعتماد ملی آقای شورجه در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته اند که من یکسال پیش چنین حرفی را زده ام  امروز هم به آن معتقدم.شاید ایشان مصاحبه خود با آن روزنامه را ندیده اند!

تاکید ایشان بر غنی بودن تاریخ دفاع مقدس از سوژه های خاص به حق است ولی مهمترین سوژه جنگ همان بعد آدم سازی آن بود نه آدم کشی آن در صحنه های اکشن!

کافی است خود آقای شورجه تفاوت های عباس دوران واقعی با عباس دورانی که در فیلم خود نشان داده را یکبار برشمارد تا متوجه منظور ناگفته من بشود.

اساسا هنر امام ساختن عباس دوران ها بود که بخش سانسور شده سینمای جنگ و خاطرات  ماست.

استفاده از زبان طنز در ادبیات داستانی جنگ و سینما تاکید مقام معظم رهبری است .اگر  برخی منتقدین  جبهه می بودند  ودر بین نیروهای رزمی زندگی می کردند  متوجه می شدند  که شیران روز و زاهدان شب چگونه طنازی می کردندو چرا حالا باید برای ادبیات شفاهی آنها دهها جلد کتاب نوشت.

اخراجی ها 2

به نظر من هجو جنگ را کسانی کرده اند که نتوانستند در این سالها مخاطب حد اقلی را  برای این ژانر حفظ کنند و به جای آسیب شناسی توپ را درزمین دیگران می اندازند.

من قصد بی حرمتی به آثار و زحمات ایشان و دیگر دوستانی که با خون دل سالها فیلم ساخته اند را  ندارم و فقط به عنوان یک رزمنده روایت و دیده های خود از جنگ را به تصویر کشیده ام تا در کنار صدها اثر دیگر روایتی متفاوت ارائه دهم. کما اینکه در این روایت متفاوت که مخاطبش نسل جدید و جنگ ندیده بود فیلم با زبان طنز مفاهیم اخلاقی و عرفانی را به خوبی طرح می کند و صد البته مخاطب عاماز در درک این پیام عاجز نبوده و حتی تریبون های دشمن نیز عصبانیت خود را از این پیام پنهان نکردند.

بگذارید جنگ را به تعبیر شهید خرازی درست تعریف کنیم نه درشت. بگذاریم نسل امروز هم شهدا و رزمندگان را ازخود و مانند خود بدانند و به حماسه آنهاافتخار کنند.

من هم معتقدم ماباید با هم در یک جبهه علیه یک دشمن مشترک بجنگیم. به شرط آنکه  کسی زیر پای همسنگرش را خالی نکند و بپذیرد دیگران هم دغدغه دین و ارزشها و کشور  را دارند و مبنای ما محکمات است نه سلیقه افراد!

بگذارید جنگ را به تعبیر شهید خرازی درست تعریف کنیم نه درشت.بگذاریم نسل امروز هم شهدا و رزمندگان را ازخود و مانند خود بدانند و به  حماسه آنهاافتخار کنند.

اخراجی ها 2

من اگر جای ایشان و دوستانی از این دست بودم با نگاهی کوتاه به مواضع رسانه های دشمن در قبال فیلم و ده نمکی از خود می پرسیدم که او چه کرده که این همه دشمن  این همه به او می تازد و ما هم  با زیانی دیگر کار آنها را در داخل کشور انجام می دهیم!


 

خورشید دهم

ولادت دهمین خورشید امامت

حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام در نیمه ذیحجه سال 212 هجری در "صریا "، منطقه ای واقع در 6 کیلومتری مدینه متولد شد. نام مبارک

ایشان "علی"، کنیه اش "ابوالحسن" و القاب آن بزرگوار : نجیب، مرتضی، هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، مؤتمن، طیب  و عسکری می باشد که مشهورتر

 از همه "هادی" و "نقی" است.

پدر گرامی آن حضرت، امام جواد علیه السلام و مادر ایشان بانوی گرانقدر و با فضیلتی به نام "سمانه مغربیه" است. محمد بن فرج می گوید:

"ابوجعفر ، محمد بن علی علیه السلام مرا خواست و فرمود: کاروانی از را ه می رسد که برده فروشی در میان آن است و کنیزانی همراه خود دارد.  سپس

 هفتاد دینار به من داد و امر کرد با آن کنیزی را با مشخصاتی که داد، بخرم. من ماموریت را انجام دادم. این کنیز همان مادر امام هادی علیه السلام است.

قدر و منزلت این بانوی گرامی بدان پایه بود که امام هادی علیه السلام درباره اش فرمود : «مادرم عارف به حق من و اهل بهشت است. شیطان سرکش به

او نزدیک نمی شود، خداوند حافظ و نگهبان اوست و او در زمره مادران صدیق و صالحان قرار دارد.» (1)


عبادت امام

امام هادی علیه السلام شب هنگام به پروردگارش روی می آورد و شب را با حالت خضوع به رکوع و سجده سپری می کرد و بین پیشانی نورانی اش و

زمین، جز سنگ ریزه و خاک حایلی وجود نداشت. پارسایی و انس با پروردگار، آن چنان نمودی در زندگی امام داشت که در مقام بیان برجستگی و صفات

 والای آن گرامی به ذکر این ویژگی پرداخته اند.

ابن کثیر می نویسد: او عابدی  وارسته و زاهد بود. ایشان کمر همت به عبادت بسته، فقیه و پیشوا بود.

ابن عباد حنبلی نیز می گوید: کان فقیها، اماماً ، متعبدا. (2)


اخلاق حسنه امام

پیشوایان معصوم علیهم السلام انسانهای کامل و برگزیده ای هستند که به عنوان الگوهای رفتاری هدایت جامعه را به سوی خداوند عهده دار شده اند.

گفتار و منش امامان علیهم السلام، ترسیم "حیات طیبه" انسانی و وجودشان تبلور تمامی ارزشهای الهی است.

ابه تعبیرامام هادی علیه السلام  در زیارت جامعه کبیره -

معدن رحمت، گنجینه داران دانش، نهایت بردباری و حلم، بنیانهای کرامت، خلاصه و برگزیده پیامبران، پیشوایان هدایت، چراغهای
تاریکی، پرچمهای پرهیزکاری، نمونه های برتر و حجت های خدا بر جهانیان هستند.

امام هادی علیه السلام همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب می کرد با دشمنان حق و ناسزا گویان و

اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می کرد. "بریحه" عباسی - که از سوی دستگاه خلافت به سمت امام جماعت مکه و

 مدینه منصوب شده بود- از امام هادی علیه السلام نزد متوکل شکایت کرد و برای او نوشت: اگر خواهان حفظ مکه و مدینه هستی ، "علی بن محمد"

 را از این دو شهر بیرون کن زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پیروی کرده اند.

متوکل امام را از کنار حرم رسول خدا صلی الله علیه و آله تبعید نمود. هنگامی که امام از مدینه به سمت سامرا در حرکت بود، بریحه نیز  همراه ایشان

 بود. در بین راه بریحه به امام گفت: تو خود می دانی که عامل تبعید تو من بودم. سوگند می خورم که چنانچه شکایت مرا نزد خلیفه ببری، تمام

درختانت را در مدینه آتش می زنم، خدمتکارانت را می کُشم و چشمه های مزارعت  را کور  می کنم. بدان که این کارها را خواهم کرد. امام علیه السلام

در جواب فرمود:

«نزدیک ترین راه برای شکایت از تو این بود که دیشب شکایت تو را نزد خدا بردم و من این شکایت را که بر خدا عرضه کردم نزد غیر او، از بندگانش

نخواهم برد» بریحه چون این سخن را از امام شنید، به دامن آن حضرت افتاد،  تضرع کرد و از ایشان تقاضای بخشش نمود. امام فرمود: تو را بخشیدم. (3)

ولادت دهمین خورشید امامت

امام علیه السلام در بیان دیگران

امام هادی علیه السلام پیوسته تحت نظر حکومتهای جور بود و سعی می شد که آن حضرت با پایگاههای مردمی و افراد جامعه تماس نداشته باشد. 

 با این حال آن مقدار از فضایل اخلاقی از ایشان بروز نموده که دانشمندان و حتی دشمنان اهل بیت علیهم السلام را به تحسین آن وجود الهی واداشته

 است. ابوعبدالله جنیدی از دانشمندان مسلمان می گوید: سوگند به خدا، او بهترین مردم روی زمین و برترین آفریده های الهی است. متوکل در نامه ای

 که برای امام علیه السلام می نویسد خاطر نشان می کند: میرالمومنین عارف به مقام شماست و حق خویشاوندی را نسبت به شما رعایت می کند

و طبق آنچه مصلحت شما و خانواده تان می باشد عمل می کند. (4)
شاگردان امام

بنا براظهار شیخ طوسی، تعداد شاگردان امام هادی علیه السلام بالغ بر 185 نفر بوده است که در میان آنان چهره های برجسته علمی و فقهی فراوانی

که دارای تالیفات گوناگونی بودند نیز دیده می شود. در اینجا از برخی شاگردان آن حضرت به طور اختصار یاد می شود:

1- ایوب بن نوح: مردی امین و مورد وثوق بود و درعبادت و تقوا رتبه والایی داشت، چندان که او را در زمره بندگان صالح خدا شمرده اند. او  وکیل امام هادی

 و امام عسکری علیهما السلام بود. ایوب به هنگام وفات تنها یکصد و پنجاه دینار از خود به جای گذاشت، در حالی که مردم گمان می کردند او پول

زیادی دارد.

2- حسن بن راشد: وی از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهما السلام شمرده می شود و نزد آن دو بزرگوار از منزلت و مقام والایی برخوردار بوده است.

3- حسن بن علی ناصر : شیخ طوسی او را از اصحاب امام هادی علیه السلام شمرده است . وی پدر جد سید مرتضی از سوی مادر است . سید مرتضی

 در وصف او می گوید : مقام و برتری او در دانش و پارسایی ، و فقه روشنتر از خورشید درخشان است . او بود که اسلام را در "دیلم" نشر داد، بگونه ای

 که مردم آن سامان به وسیله او از گمراهی به هدایت راه یافته و با دعای او به حق بازگشتند . صفات پسندیده و اخلاق نیکوی او بیش از آن است که

 شمرده نشود و روشنتر از آن است که پنهان بماند .

4- عبد العظیم حسنی:  وی که نسب شریفش با چهار واسطه به امام حسن مجتبی علیه السلام می رسد، از یاران امام هادی و امام عسکری

 علیهما السلام است. عبدالعظیم ، مردی پارسا ، وارسته ، دانشمند ، فقیه و مورد اعتماد و وثوق امام دهم بود . ابو حماد رازی می گوید : در سامراء

 بر امام هادی علیه السلام وارد شدم و درباره مسائلی از حلال و حرام از آن حضرت پرسیدم  ، ایشان فرمود : ای حماد ! هر گاه در ناحیه ای که

 زندگی می کنی ، مشکلی در امر دین ، برایت پیش آمد از عبد العظیم حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان .

5- عثمان بن سعید : وی در سن جوانی و در حالی که یازده سال از عمرش می گذشت ، افتخار شاگردی امام را پیدا نمود. امام هادی علیه السلام

در مورد او به احمد بن اسحاق قمی فرمود : عثمان بن سعید ، ثقه و امین من است ، هر چه به شما بگوید از سوی من گفته و هر چه به شما القا کند

 از ناحیه من القا کرده است. (5)

امام هادی و شیعیان ایشان در ایران

اکثر شیعیان در قرن نخست از شهر کوفه بودند. از دوران امام باقر و امام صادق علیهما السلام به این طرف ، لقب"قمی" در آخر اسماء تعدادی از اصحاب

 ائمه به چشم می خورد. اینها اشعری های عرب تباری بودند که در قم می زیستند. در زمان امام هادی علیه السلام، قم مهمترین مرکز تجمع شیعیان

ایران بود و روابط محکمی میان شیعیان این شهر و ائمه طاهرین وجود داشت. در کنار قم، دو شهر آبه (یا آوه) و کاشان نیز تحت تأثیر تعلمیات شیعی قرار

داشته و مردم این شهرها از بینش شیعی مردم قم پیروی می کردند.

مردم قم و آوه ، همچنین برای زیارت مرقد مطهر امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت می کردند که امام هادی نیز آنها را در قبال این عمل "مغفور لهم"

 وصف کرده اند. (6)
پی نوشتها :

1- دلایل الامامة، ص 216.

2- تاریخ اجمالی پیشوایان علیهم السلام.

3- اثبات الوصیة، مسعودی، صص 196-197

4 الارشاد، شیخ مفید، ص 333

5- الغیبة، شیخ طوسی، ص 215

6- عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 260(تبیان)


                             بازگشت کریمی، جدال بالانشین ها

                                                      علی کریمی

هفته هشتم رقابت های فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور امشب با برگزاری 7 دیدار در شهرهای مختلف آغاز می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، در یکی از مهمترین دیدارهای هفته هشتم لیگ برتر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان پگاه گیلان است، مسابقه ای که با بازگشت علی کریمی به ترکیب سرخپوشان تهرانی پس از سال ها حضور در لیگ های آلمان، امارات و قطر، جذابیت های زیادی را به همراه خواهد داشت.

پرسپولیسی‌ها پس از پیروزی برابر پیام در بازی گذشته، نمی خواهند به این سادگی امتیازی را در این دیدار خانگی از دست بدهند، همچنین خصوصیات منحصر به فرد علی کریمی دست افشین قطبی را برای تغییرات تاکتیکی بازتر کرده است تا وی بتواند با عملی کردن تدابیر فنی اش، زمینه پیروزی سرخپوشان را در این دیدار فراهم سازد.

پرسپولیس در این مسابقه نیکبخت را به دلیل محرومیت به همراه ندارد و ممکن است حتی باقری، توره و حیدری هم به علت بازی حساس هفته آینده پرسپولیس برابر استقلال در این دیدار به میدان نروند.

                                                           لیگ برتر فعلا تعطیل شد

همچنین در دیگر دیدار مهم این هفته تیم فوتبال برق شیراز در ورزشگاه خانگی میزبان برق شیراز است، مسابقه ای که بین تیم های دوم و سوم جدول رده بندی برگزار می شود.

برنامه و اسامی داوران دیدارهای هفته هشتم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

پنج شنبه - 4/7/87

* برق شیراز - مس کرمان، ساعت 19:30، ورزشگاه حافظیه شیراز

داور: احمد صالحی، کمک‌ها: مسعود فرح نیا و رسول استادزاده، داور چهارم: روح الله ارشادی

* پرسپولیس - پگاه گیلان، ساعت 20، ورزشگاه آزادی

داور: سعید مظفری‌زاده، کمک‌ها: رضا سخندان و داود رفعتی، داور چهارم: علیرضا فغانی

* فولاد مبارکه سپاهان - فولاد خوزستان، ساعت 20، ورزشگاه فولاد شهر

داور: محسن ترکی، کمک‌ها: محسن فریمانی و حمید غمزه، داور چهارم: محمد کمانی

* صباباتری قم -  پیام خراسان، ساعت 20، ورزشگاه یادگار امام قم

داور: رحیم مهرپیشه، کمک‌ها: حسین خانبان و صفدر احمدی، داور چهارم: جواد اشرفی

                                                        لیگ برتر، استقلال

* استقلال اهواز- پیکان قزوین، ساعت 20، ورزشگاه تختی اهواز

داور: نوید مظفری، کمک‌ها: حسین عباسی و غلام آموزگار، داور چهارم: رسول احمدی

* پاس همدان - ذوب آهن اصفهان، ساعت 20، ورزشگاه قدس همدان

داور: قاسم واحدی، کمک‌ها: جواد تقی‌پور وعلی پارسافر، داور چهارم: محمد ملکی

* ابومسلم مشهد - مقاومت سپاسی شیراز، ساعت 20:30،  ورزشگاه ثامن الائمه مشهد

داور: هدایت ممبینی، کمک‌ها: علیرضا کهوری و مجبت رضایی تبار، داور چهارم: سعید فتاحی

شنبه - 6/7/87

* استقلال تهران - راه آهن شهرری، ساعت 20، ورزشگاه آزادی

داور: علیرضا فغانی، کمک‌ها: حسن کامرانی فر و رسول فروغی، داور چهارم: سعید مظفری زاده

یکشنبه - 7/7/87

* ملوان بندرانزلی - سایپا کرج، ورزشگاه تختی انزلی، ساعت 20، ورزشگاه تختی انزلی

داور: یدالله جهانبازی، کمک‌ها: مجید شمس و سعید زارع، داور چهارم: فرشید افشار


                          آزادی قدس نزدیک است؟
                           مسجدالاقصی

از سال 1948 که دولت اسراییل تشکیل شد تاکنون هیچ گاه موقعیت این رژیم به این اندازه ضعیف نبوده و هیچ گاه آرمان آزادی فلسطین اینقدر نزدیک احساس نمی شده است:

1- در طول تاریخ اسراییل هیچ گاه شکست نظامی را تجربه نکرده بود. ارتشی که جز 5 ارتش برتر دنیا قرار دارد همواره در جنگ با اعراب پیروزی را برای یهودیان صهیونیست به ارمغان آورد. تا این که در سال 2000 میلادی یک جنبش کوچک اما با عزمی سترگ توانست اسراییل را از جنوب لبنان بیرون براند و اولین پیروزی را رقم بزند و سپس توانست در جنگی 33 روزه اسراییل را در هدف نابودی حزب الله لبنان ناکام بگذارد.  حزب الله توانست با تحمیل شرایط خود بر اسراییل اسیران خود را نیز از بند برهاند. اسطوره شکست ناپذیری ارتش اسراییل شکسته شد.

اختلافات میان اشکنازی ها و سفاردی ها در درون جامعه اسراییل بیشتر شده است. سفاردی ها اشکنازی ها را به تبعیض نژادی متهم می کنند.

2- مردم فلسطین نیز با استقبال از  انتفاضه به مقاومت مردمی با دولت اسراییل روی آورده اند. آنان با انتخاب اسماعیل هنیه که بر حق بازگشت فلسطینیان تاکید دارد به عنوان نخست وزیر از عزم خود برای ایستادگی و مقاومت و فاصله گرفتن از رویکردهای پیشین که سازش گرایانه بود خبر می دهند.

3- بسیاری از گروه های افراطی در اسراییل به عملی نبودن ایده های خود پی برده اند. ایهود باراک که با شعار اقدام قاطع بر علیه فلسطینیان و پیگیری ایده اسراییل بزرگ به قدرت رسیده بود، در آخرین جلسه کابینه خود ایده اسراییل بزرگ را ایده ای دست نایافتنی نامید. اسراییل بزرگ ایده ای است که تشکیل دولتی یهودی را در گستره ای وسیع از نیل در مصر تا فرات در عراق در سر می پرواند.

                                                       اعلام تشکیل دولت اسراییل

4- در درون اسراییل نیز وضعیت اجتماعی چندان مطلوب نیست. اختلافات میان اشکنازی ها و سفاردی ها در درون جامعه اسراییل بیشتر شده است. یهودیان اشکنازی به یهودیانی گفته میشود که پیشتر در قلمرو کشورهای غربی می زیسته اند و اکنون نیز اکثر فرصتهای قدرت و ثروت در اسراییل را به خود اختصاص داده اند. در مقابل سفاردی ها که یهودیان آسیایی هستند کمتر به مناصب دولتی دست یافته و وضعیت معیشتی پایین تری دارند. آنها اشکنازی ها را به تبعیض نژادی متهم می کنند.

5- دکترین دفاعی اسراییل بر دفاع همگانی و مردمی استوار است. چنانچه در این کشور مردان 3 سال و زنان 2 سال سربازی می روند و امکان تکرار و تمدید آن نیز وجود دارد. این سیستم تا پیش از شکست از حزب الله لبنان کارآمد نشان می داد اما پس از شکست نشانه های ناکارآمدی آن آشکار شده است. بر اساس آمارهای رسمی میزان فرار از خدمت سربازی به بیش از 25 درصد رسیده است. یعنی از هر 4 جوان اسراییلی یکی از خدمت فرار میکند!

6- رشد جنبشهای ضد صهیونیست در دنیا نیز جالب توجه است. چنانچه حتی برخی از خود یهودیان به جنبشهای ضد صهیونیست پیوسته اند.

بر اساس آمارهای رسمی میزان فرار از خدمت سربازی به بیش از 25 درصد رسیده است. یعنی از هر 4 جوان اسراییلی یکی از خدمت فرار میکند!

7- گزارشها از کاهش رشد و حتی رشد منفی اقتصاد اسراییل در سالهای اخیر خبر می دهند. میزان مهاجرت به اسراییل نیز منفی شده است. بدین معنا که تعداد یهودیانی که اسراییل را ترک می کنند از تعداد یهودیانی که در آن ساکن می شوند کمتر شده است.

می توان موارد بسیار دیگری را نیز فهرست کرد که نشان از ضعف اسراییل و قوت مسلمانان دارد. آنچه که گفته شد و گفته نشد بر یک حقیقت دلالت دارد: الا ان نصر الله قریب

حمید نساج

گروه جامعه وسیاست سایت تبیان


                                         دیزنی، حکمران کارتونی          

میکی ماوس

        

به چه علت شیوه زندگی آمریکایی این قدرت را پیدا می کند تا در میان سراسر مردم جهان، جهان بینی خاص خود را بر کرسی بنشاند؟

شاید
بتوان در ابتدا به این سوال اینطور پاسخ داد که وضعیت  ژئوپولتیک آمریکا
در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم و غلبه بازار ملی و اقتصادی بزرگ ایالات
متحده از یک طرف و بهره گیری از سلاح تبلیغات و گسترش صنایع فرهنگی در طول
سالهای جنگ سرد از طرف دیگر، در این غلبه فرهنگی نقش اساسی داشته است.

اما
ممکن است این دلایل قانع کننده نباشند.چرا که استالین و بوش، خواهان تمامی
قدرت بوده و هستند، اما در واقع"می کی موس" و "شرک" بودند که توانستند همه
جا باشند.

میشل ایزنر، غول ارتباطات و رئیس کمپانی والت دیسنی، چنین
پاسخ می دهد: "سرگرمی های امریکایی از چنان تنوعی برخوردارند که هر کس
احساس می کند برنامه های ارائه شده تنها برای شخص وی طراحی گردیده است و
از این طریق خود را در آن ها بازمی یابد؛ و این چیزی است که همه انسان ها
طالب آن هستند. سپس با نحو عجیبی ادامه می دهد: "صنعت سرگرم کننده
امریکایی، نتیجه آزادی در خلاقیت و  برداشته شدن موانع است. رهاورد این
آزادی، جذابیتی است که در هیچ جای دنیا یافت نمی شود".

در
حالیکه طبق آمار رسمی بودجه صنعت تبلیغات در آمریکا سالیانه حدود 250
میلیارد دلار است، احتمالا ساخت برنامه های جذاب، اگر هم دارای تنوع
چندانی نباشند، این قدرت را می یابند تا به درون هر خانه ای نفوذ کنند.

با
کمی دقت و تعمق به نظر می رسد این دروغی بزرگ و واضح است. در حالیکه طبق
آمار رسمی بودجه صنعت تبلیغات در آمریکا سالیانه حدود 250 میلیارد دلار
است، احتمالا ساخت برنامه های جذاب، اگر هم دارای تنوع چندانی نباشند، این
قدرت را می یابند تا به درون هر خانه ای نفوذ کنند. مثلا کانال تلویزیونی
ام،تی،وی در طی شبانه روز، 14 ساعت را به برنامه های تبلیغاتی مربوط به
صنعت جهانی موزیک اختصاص می دهد که موجب پیروزی قاطع در به استعمار کشیدن
و انحصار فرهنگ جهانی به وسیله دیزنی و یا هالیوود می شود. به این ترتیب
"دیزنی"،"مک دونالد" و "ام.تی.وی" مردم را به سبکی و تندی و سادگی دعوت
میکنند و با به تصویر کشیدن کلکسیونی از حوادث و تصاویر جذاب و هماهنگ،
مخاطبان خود را در سرتاسر کره زمین محو و محصور بازی زیرکانه خویش می کنند.

داوری
و قضاوت در مورد شیوه عملکرد این کانونهای قدرتمند، آنچنان واضح است که
حتی بدون توجه به سایر ابعاد مختلف آن می توان به اظهار نظر در این زمینه
پرداخت. چرا که این صنعت فراگیر برای همگان امکان  استفاده از حواشی را
باقی می گذارد. ممکن است کسی موفق به تماشای جدیدترین فیلم هالیوودی نشود،
اما زمانی که در اتاق شخصی خود به مونیتور کامپیوتر خیره شده تا از اوضاع
و احوال صندوق پست الکترونیکی اش با خبر شود، نامه ای را دریافت می کند
مبنی بر انتشار این که  "آنجلینا جولی" و "برد پیت" با دریافت رقمی نجومی،
اجازه داده اند تا دوربین های خبری از آنان و دوقلوهایشان، تصاویر و عکس
هایی را منتشر کنند که البته به گفته خودشان تمامی این پول را صرف امور
خیریه می کنند. طنین صدای "مادونا" و "سلندیون" و اخبار مربوط به "جنیفر
لوپز"، از هر جا ممکن است به گوش رسد.

دیزنی

صداهایی
که شنیده می شوند و تصاویری که دیده می شوند، همگی مربوط به جهان بی نظم
فعلی هستند که در کنار خود مصیبتها و اندوه فراوان را به همراه دارد. به
گونه ای که انگار جریان یکسان سازی فرهنگها به آرامی در حال شکل گیری است
و تنوعات فرهنگی هر روز کمتر از قبل می شود.

به نظر می رسد چنگال
امپراطوری کمپانی های بزرگی همچون "والت دیزنی" تیزتر و قویتر از گذشته
شده است. به طوریکه فیلم های کارتونی آن امروزه سوغات خانه کودکان معصوم
هر ملت و فرهنگی شده است. کارتون هایی که مرزهای بین طفولیت و بزرگسالی را
درنوردیده و دوران کودکی را که در گذشته با حفظ حریم‌ها و مرزهایی با
دوران بزرگسالی، تحقق پیدا می‌کرد، به زوال کشانده است.

   
به نظر می رسد چنگال امپراطوری کمپانی های بزرگی همچون "والت دیزنی" تیزتر
و قویتر از گذشته شده است. به طوریکه فیلم های کارتونی آن امروزه سوغات
خانه کودکان معصوم هر ملت و فرهنگی شده است.

مضامین
موجود در این کارتون ها به گونه ای است که انگار محتوای دنیای بزرگسالان
را بدون استفاده از هر گونه نظام مرزگونه خاصی ـ آن گونه که در مورد متون
مکتوب شاهد آن بوده‌ایم ـ به کودکان عرضه می‌نماید. پیش‌تر بزرگسالان
اسرار زندگی خود را ـ همچون اسرار اجتماعی، سیاسی و ... که برای کودکان
خود نامناسب تلقی می‌نمودند ـ با استفاده از نظام‌های رمزگونه مکتوب، از
دسترس آنها دور نگه می‌داشتند، اما هم اینک، محصولات رنگارنگ کمپانی دیزنی
همه این اسرار را به طور همزمان و در کمترین زمان ممکن به هر فردی و با هر
فرهنگی منتقل می‌نماید. کودکان ما علاقه دارند که بدانند سرنوشت "شرک"چه
می شود و یا اینکه سیندرلا و پری دریایی بالاخره با محبوب خود ازدواج
خواهند کرد یا خیر؟ در چنین اوضاعی، وقتی کودکان در سطح شهر و کوچه 
خیابان، بر سر در رستوران یا سوپر مارکت و بر روی برچسب تبلیغاتی و کیف و
مداد و دفتر مدرسه، تصاویر مختلف "شرک" را می بینند، چندان عجیب نیست که
همیشه چشم به راهش باشند تا با برنامه هایی جدید به دیدارشان بیاید. فلذا
در چنین فضایی است که جامعه‌پذیری کودک بدون هیچ گونه کنترل و نظارتی،
صورت می‌پذیرد. کودکان ما تحت تاثیر فرهنگ غالب این انیمیشن ها رشد میکنند
و قطعا چنین چیزی بر نگرش و شخصیت آنان موثر خواهد بود. به این ترتیب
دیزنی به دومین خرید بزرگ در تاریخ اقتصاد آمریکا تبدیل می شود و میزان
سود حاصل از فروش محصولاتش در میان 5 اثر اول دنیا شناخته می شود.

یکسان سازی فرهنگی

هرقدر
بازار سرمایه تصویری گسترش یافته، به همان میزان، انحصاری نیز شده است.
صنعت فیلم سازی امریکا، به طور متوسط، برای هر فیلم سینمایی 59 میلیون
دلار هزینه می کند. اروپاییان و هندی ها حتی نمی توانند به این مبلغ نزدیک
شوند فیلم های امریکایی، از نظر فناوری  و تجهیزات، معیارهای جدیدی  پدید
آورده و چنان پرهزینه و پیچیده اند که دیگران به ندرت توانایی رقابت
دارند. به این ترتیب، جاذبه هالیوود و دیزنی پیوسته فزونی می یابد.

میکی ماوس

بودجه
های کلان هر روزه صرف این می شوند تا طبق یک سناریوی از پیش تعیین شده، یک
فرهنگ خاص را به عنوان "تک فرهنگ سرمایه داری" در تمامی اطراف و اکناف
جهان، توزیع کنند. این یک برنامه مهم است که برای "امپریالیسم فرهنگی" نقش
مهمی دارد. این ایده یعنی همان که یک فرهنگ یگانه و مسلط بر فرهنگ های
آسیب پذیر  دیگر تاثیر گذارد، قضیه نسبتا ساده ای است اما از طرف دیگر
جهان بینی امپریالیسم فرهنگی در واقع حاوی مجموعه ای نسبتا پیچیده، مبهم و
متناقض است. در حقیقت امپریالیسم فرهنگی متشکل از شماری از گفتمانهای
مجزاست که پیرامون محور سلطه، تشکیل می شود. سلطه آمریکا بر اروپا، سلطه
غرب بر سایر نقاط جهان، سلطه مرکز بر پیرامون، سلطه جهان مدرن بر جهان
سنتی به سرعت ناپدید شونده، سلطه سرمایه داری بر تقریبا هر چیز و هر کس.
تمامی این ها به این خاطر رخ میدهند تا به یک آرزوی دیرینه دست یابند و
برای تحقق این آرمان از هر ابزاری بهره برده و در بسیاری از موارد با
موفقیت مواجه شده اند. هدف الحاق تمام فرهنگ های ملی به نظام اقتصادی
سرمایه داری جهانی یک فرهنگ فراگیراست. 

  
در چنین فضایی است که جامعه‌پذیری کودک بدون هیچ گونه کنترل و نظارتی،
صورت می‌پذیرد. کودکان ما تحت تاثیر فرهنگ غالب این انیمیشن ها رشد میکنند
و قطعا چنین چیزی بر نگرش و شخصیت آنان موثر خواهد بود       

به
این ترتیب است که در تمامی ابعاد جامعه میتوان به راحتی ردپای این نوع
تفکر را مشاهده کرد. البته با توجه به مطالب مذکور، واضح است که این تفکر
در حیطه بحث رسانه، قدرت نفوذ و تعمیق بیشتری دارد. چرا که رسانه نقش مهمی
را در جامعه و در رابطه با افراد ایفا می کند. رسانه قادر است درک فرد را
از روابطش تغییر دهد. اطلاعات و افکاری را در جامعه منتشر کند که از عوامل
و نیروهای موثر در شکل جهان اجتماعی باشد. رسانه ها در بازاندیشی جامعه
مدرن، نقش محوری دارند و گزینه های انتخاب ما را مشخص کرده و سبک های
زندگی را به ما معرفی می کنند. رسانه الگوهای رفتاری را به افراد دیکته می
کند و قادر است به طور نامحسوس و ملایمی به تغییر و تحول این الگوها
بپردازد. سوال اینجاست که در شرایطی که حاکمیت رسانه ها در دنیا به
بالاترین میزان خود رسیده است، آیا بهتر نیست به گونه دیگری به غنی سازی و
تقویت این ابزار پرداخته شود تا به بهترین نحو ممکن به بازتولید و احیای
فرهنگ خودی بپردازد و یا اینکه حداقل محصولاتی را ارائه کند که تا حدودی
قادر به مقابله با این هجمه عظیم جهانی باشد.

فاطمه ناظم زاده

گروه جامعه وسیاست

منابع:

1- گیدنز،آنتونی "چشم اندازهای جهانی" ترجمه محمد رضا جلایی پور، تهران:1384

2- استریناتی،دومنیک."نظریه های فرهنگ عامه"، ترجمه ثریا پاک نظر، تهران:1379

3- جانسون،لزلی."منتقدان فرهنگ". ترجمه ضیاء موحد. تهران:1378

4- هارالد، شومن / هانس، پیتر مارتین ،"دیسنی در همه جا" ترجمه حمیدرضا شهمیرزاده، سایت باشگاه اندیشه

5- تاملینسون، جان "جهانی شدن و فرهنگ" ترجمه محسن کریمی. تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی


                                      علائم و منزلت شب قدر


حدیث:

قال الباقران علیهما السلام:

سالته عن علامة لیلة القدر، فقال: علامتها ان یطیب ریحها، و ان کانت فى برد دفئت، و ان کانت فى حر بردت فطابت. (1)

ترجمه:
(محمد بن مسلم) از علامت لیلة القدر پرسید؟ پس امام (ع) فرمود: علامت لیلة
القدر این است که بوى خوشى از آن پخش مى‏شود، اگر در سرماى (زمستان) باشد
گرم و ملایم مى‏گردد، و اگر لیلة القدر در گرماى (تابستان) باشد خنک و
معتدل و نیکو مى‏گردد.

توضیح:

علامه
طباطبائى در علایم شب قدر مى‏گوید: روایات در معنى و خصایص و فضایل شب قدر
بسیار است، در بعضى از آن روایات علامت هایى براى شب قدر ذکر کرده از قبیل
اینکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع مى‏کند و هواى آن روز معتدل
است. (المیزان، ج 40، ص 332)

حدیث:

قال ابو عبد الله علیه السلام:

لیلة القدر فى کل سنة و یومها مثل لیلتها. (2)

ترجمه: شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن مى‏باشد.

حدیث:

قال النبى (صلى الله علیه و آله):

ان انا ادرکت لیلة القدر فما اسال ربى؟ قال (ص): «العافیة‏». (3)

ترجمه: به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزى را مسئلت کنم؟ فرمود: «عافیت را».

حدیث:

قال موسى (علیه السلام): الهى ارید قربک، قال: قربى لمن استیقظ لیلة القدر،

قال: الهى ارید رحمتک، قال: رحمتى لمن رحم المساکین لیلة القدر،

قال: الهى ارید الجواز على الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فى لیلة القدر،

قال: الهى ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فى لیلة القدر،

قال: الهى ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فى لیلة القدر،

قال: الهى ارید رضاک، قال: رضاى لمن صلى رکعتین فى لیلة القدر. (4)

ترجمه:

موسی (علیه السلام)گفت:

خداوندا! مى‏خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود،

گفت: خداوندا! رحمتت را مى‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسى است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.

گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مى‏خواهم فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر صدقه‏اى بدهد.

گفت‏: خداوندا! از درختان بهشت و از میوه‏هایش مى‏خواهم، فرمود: آنها از آن کسى است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.

گفت: خداوندا! رهایى از جهنم را مى‏خواهم، فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر استغفار کند.

گفت‏: خداوندا خشنودى تو را مى‏خواهم، فرمود: خشنودى من از آن کسى است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.

توضیح:

لیلة
القدر شبى است که قرآن نازل شده است و ظاهراً مراد به قدر، تقدیر و
اندازه‏گیرى است. خداى تعالى در آن شب حوادث یکسال را یعنى از آن شب تا شب
قدر سال آینده را تقدیر مى‏نماید، زندگى و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و
چیزهایى از این قبیل را مقدر مى‏سازد.

رمضان، تجلى معبود (ره توشه راهیان نور) ص 95

جمعى از نویسندگان

پى نوشتها:

1- وسائل الشیعه، ج 7 صفحه 256.

2- وسائل الشیعه، ج 7 صفحه 262.

3- مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 458.

4- مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 456.

بر گرفته از IMAMALINET.NET

ارائه دهنده مقاله (12) : محمد مهدی رفیعی


 فوق العاده:                                                                              فوق العاده:

                          نخستین تصویر از سیاره ای فراخورشیدی؟! 

اگرچه
در دوران ما پیدا شدن سیاره ای فراخورشیدی خبر چندان عجیبی به شمار نمی
رود، اما تصویر برداری از شبه سیاره ای در اطراف ستاره ای خورشید مانند
توانسته است بار دیگر توجهات را بسوی فراخورشیدی ها جلب کند.

اینکه
دانشمندان بتوانند از یک سیاره که بدور ستاره ای بغیر از خورشید در حال
گردش است، عکس بگیرند، اتفاقی عجیب و جدید محسوب می شود. زیرا در سالهای
اخیر سیارات متعددی از روشهای غیرمستقیم کشف شده بودند که بدور ستاره های
دیگر می گشتند، ولی این بار احتمال می رود که از یک سیاره ی فراخورشیدی
عکسی تهیه شده است!

اخیراً اخترشناسان دانشگاه تورنتو خبرنامه ای را
منتشر کردند که در آن اعلام شده بود این دانشمندان توانسته اند با کمک
تلسکوپ دو پیکر شمالی در موناکی هاوایی،‌ جرمی را آشکار کنند که احتملا
نخستین تصویر از سیاره ای در مدار ستاره ی معمولی و خورشید مانند است.

تصویر سیاره ای بدور ستاره ای دیگر
تصویر رصدخانه gemini از این جرم سیاره مانند

مقایسه

بنا
بر این گزارش 3 دانشمند این طرح موفق شده اند تصویری از ستاره جوان 1RXS
J160929.1-210524 که حدود 500 سال نوری با زمین فاصله دارد و همدم احتمالی
آن تهیه کنند. این گروه با بررسی طیفی این همدم اعلام کرد این جسم دارای
جرمی معادل 8 برابر جرم مشتری بوده و در فاصله 330 واحد نجومی (فاصله زمین
– تا خورشید) از ستاره مادر خود قرار دارد.  این در حالی است که در منظومه
شمسی فاصله دورترین سیاره (نپتون)‌تا خورشید تنها 30 واحد نجومی است.
ستاره مادر اگرچه بسیار جوان به شمار می رود اما از نظر جرمی مشابه خورشید
است.

به گفته دیوید لافرنسیر،‌ که رهبری این گروه مطالعاتی را بر
عهده داشته است،‌ این نخستین باری است که جرمی سیاره مانند در اطراف ستاره
ای خورشید مانند تصویر برداری می شود و اگر ما بتوانیم ثابت کنیم که این
جرم در بند گرانش ستاره مادر قرار دارد  گام بسیار مهمی در درک منظومه های
سیاره ای برداشته ایم.

تا کنون تنها اجرام سیاره مانندی که به طور
مستقیم تصویری از آنها تهیه شده است،‌ به سیاره های سرگردان (که در مدار
هیچ سیاره ای قرار ندارند )‌و یا سیاره هایی مربوط می شده است که به دور
کوتوله های قهوه ای در حال گردش بوده اند.

وجود جسمی با جرم معادل
یک سیاره در چنین فاصله دوردستی از یک ستاره موضوعی تازه و حیرت انگیز
ارزیابی می شود که می تواند نظریه های موجود مبنی بر روش شکل گیری و گسترش
و تحول سیارات فراخورشیدی را با چالش مواجه کند. به گفته محقان طرح این
یافته بیش از هر چیز بر این واقعیت تاکید می کند که شاید بیش از یک سناریو
برای شکل گیری دنیا های سیاره ای در جهان وجود داشته باشد.

این
جسم دارای جرمی معادل 8 برابر جرم مشتری بوده و در فاصله 330 واحد نجومی
(فاصله زمین – تا خورشید) از ستاره مادر خود قرار دارد.  این در حالی است
که در منظومه شمسی فاصله دورترین سیاره (نپتون)‌تا خورشید تنها 30 واحد
نجومی است.

این تصویر با کمک دست آوردهای جدید فناوری
اژتیک سازگار به دست آمده است که می تواند تغییر ها و آشوب های جوی را تا
حد امکان کاهش دهد.  بررسی تصاویر فروسرخ و طیفی این جرم مشکوک مشخص کرد
که این جرم برای آنکه ستاره یا حتی کوتوله قهوه ای پرجرمی باشد بسیار سرد
است و در عین حال سن بسیار کمی دارد.

در سالهای آینده باید این
ستاره و همدم مشکوک آن زیر نظر گرفته شوند تا بتوان حرکت مداری آن به دور
ستاره را – اگر وجود داشته باشد – آشکار کرد. اگر فرض بر آن باشد که وضعیت
مداری این دو جرم در بهترین شرایط ممکن برای ناظران زمینی باشد حداقل 2
سال طول خواهد کشید تا بتوان وضعیت دقیق مداری آن را تایید کرد.

مارتین
ون کرکویژگ ،‌یکی از اعضای تیم تحقیقاتی گفت،‌ ما برای ادامه جستجوی
مستقیم سیارات به عمد ستاره های جوان را انتخاب کرده ایم چرا که سیارات
احتمالی اطراف این ستاره ها هنوز فرصت خنک شدن پیدا نکرده اند و ما می
توانیم آنها را درخشان تر از سیارات متعلق به منظومه های سال خورده تر
آشکار کنیم.

فراخورشیدی

تخمین
زده می شود که این جرم مشتری گون،‌ دمایی معادل 1800 کلوین،‌که در مقایسه
با مشتری در منظومه ما که تنها 160 کلوین دما دارد،‌کره ای سوزان به شمار
می رود. ستاره مادر این منظومه از رده طیفی K7 است و دمای آن 5 درصد
خورشید برآورد می شود.

این کشف در بخشی از فرآیند جستجو و مطالعه 85 ستاره جوان که حدود 5 میلیون سال از زمان تولد آنها می گذرد اتفاق افتاده است.

سیاره
های فراخورشدی نه تنها دید ما را نسبت به وضعیت وجود دنیاهایی متفاوت در
فراسوی منظومه شمسی بهبود می دهد که به سوالات اساسی در خصوص پیدایش و
تکامل خانه خودمان در کیهان نیز کمک خواهد کرد.

پوریا ناظمی   

منبع:

Space Flight Now   

به نقل از:

http://nojumnews.com/

تصحیح و اضافات:

ا.م.گمینی


                                "زفیر" رکورددار هواپیماهای بی‌سرنشین

یک هواپیمای خورشیدی، به تازگی رکورد تداوم پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را به نام خود ثبت کرده است.

زفیر-6
سه شبانه روز را در آسمان ماند و شب را به کمک نیروی باتری‌های شارژ شده
در نور خورشید طی کرد. پرواز این پرنده انگلیسی به‌طور آزمایشی و برای جلب
نظر مسئولان ارتش ایالات متحده که به‌دنبال انواع فناوری‌های جدید جهت
پشتیبانی سربازان روی زمین هستند، صورت گرفت.

                                                          هواپیمای بدون سرنشین

زفیر
ابزاری ایده‌آل برای عملیات شناسایی است و به علاوه این هواپیماهای بدون
سرنشین می‌تواند برای رله مکالمات و ارتباطات میدان نبرد به خدمت
فرماندهان درآید.

کریس کلر از وزارت دفاع بریتانیا و شرکت تحقیقاتی QinetiQ می‌گوید: وسایل نقلیه بدون سرنشین (UAV) نسبت به هواپیماهای متعارف و حتی ماهواره‌ها دارای مزیت‌هایی است؛

اصلی‌ترین
مزیت ایستایی است، یعنی پرنده بدون سرنشین تمام وقت در محل مورد نظر حضور
خواهد داشت، بر خلاف یک ماهواره که با توجه به نوعش فقط دو یا چند بار در
طول شبانه روز از آنجا عبور می‌کند و در نتیجه تنها قادر به دریافت تصاویر
لحظه‌ای از فعالیت‌هاست.

پرواز اخیر در محل تحقیقات ارتش آمریکا در
یوما هدایت شد. طی این پرواز زفیر 82 ساعت و 37 دقیقه را بدون وقفه در
آسمان سپری کرد. این زمان رکورد رسمی پرواز بدون سرنشین را که به اسم
شاهین جهانی، روبوت پرنده ایالات متحده با زمان 30 ساعت و 24 دقیقه ثبت
شده بود، شکست؛

حتی رکورد قبلی زفیر که در سال گذشته به دست آمده بود در بهترین حالت از 54 ساعت فراتر نمی‌رفت.

البته
رکورد به‌دست آمده غیررسمی است چراکه QinetiQ عضو FAI، فدراسیون
بین‌المللی هوانوردی نیست. FAI فدراسیون ورزش‌های هوایی در جهان است و
انحصار ثبت رکورد‌ها را در اختیار دارد.

وزارت دفاع آمریکا تحت عنوان برنامه‌ای موسوم به JCTD، در این پرواز آزمایشی سرمایه‌گذاری کرده است.

این
برنامه در راستای ارتقای فناوری‌هایی است که فرماندهان این کشور مایلند
آنها را در میدان جنگ به‌کار گیرند.مسئولان این طرح اعتقاد دارند زفیر
فاصله‌ای 2 ساله با تبدیل شدن به یک سامانه عملیاتی ایده آل دارد.

زفیر
یک مرحله دیگر بهسازی در پیش رو دارد و سازندگان می‌گویند که در تلاشند
سامانه‌ای قوی و قابل اطمینان طراحی کنند که برای ماه‌ها در آسمان باقی
می‌ماند.

پرواز آزمایشی زفیر با مشارکت وزارت دفاع بریتانیا طی
روز‌های 28 تا 31 جولای انجام گرفت. زفیر با وزن 30 کیـــلوگرم توسط کنترل
از راه دور به ارتــفاع عمـلیاتـی 18 کیلومتر هدایت شد و سپس در حالت
«خلبان اتوماتیک» به کمک ارتباط ماهواره‌ای به پروازش ادامه داد.

در این آزمایش تجهیزات ارتباطی به وزن 2 کیلوگرم بار پرنده شده بود.

در
نگاه نخست پرنده ملخ‌دار مشابه دیگر هواپیماهای مدل است و حتی با پرتاب
دستی شروع به پرواز می‌کند، ولی حقیقت این است که این وسیله بدون سرنشین
از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌گیرد.

ساختمان
زفیر از فیبر کربنی فوق سبک تشکیل شده و ارائه‌های خورشیدی سلیکون که به
ضخامت ورق‌های کاغذ‌اند بر بال‌های 18 متری آن نصب شده‌اند.

ملخ‌ها نیروی چرخش خود را در طول شب از باتری‌های سولفور لیتیوم که در آفتاب روز شارژ شده اند، تامین می‌کنند.

متخصصان
برای رسیدن به این سطح از ذخیره انرژی و سبک وزنی تلاش بسیاری کرده‌اند.
فناوری باتری‌های این پرنده مربوط به شرکت سیون است که سال‌ها روی آن
تحقیق کرده و هم اینک QinetiQ اولین کاربر این محصول است.

زفیر
قابلیت خود را در برآمدن از پس شرایط آب و هوایی دشوار نیز نشان داده است.
این پرنده در حرارت 45 درجه‌ای صحرای سونوران واقع در آریزونا تا سرمای
منفی 70 درجه در ارتفاع 18 کیلومتری از سطح زمین آزموده شده است.

هم‌اکنون مهندسان QinetiQ در یک طرح دفاعی موسوم به کرکس در حال همکاری با غول هوانوردی آمریکا، بویینگ هستند. هدف این طرح طراحی بزرگ‌ترین هواپیمایی است که از خورشید تامین
نیرو می‌کند و قادر است باری به وزن 450 کیلوگرم را همراه خود به آسمان
حمل کند.

فرماندهان آمریکایی انتظار دارند طراحی به‌گونه‌ای باشد که
پرنده در مکان مورد نظر بالای یک نقطه مشخص روی زمین به‌مدت 5 سال بی‌وقفه
باقی بماند.QinetiQ علاوه بر کاربری امنیتی به‌دنبال توسعه فناوری UAV جهت
بهره‌گیری‌های غیرنظامی است.

این شرکت به همراه دانشگاه آبریس ویث
روی استفاده از فناوری مذکور برای مانیتورینگ زمین‌های کشاورزی تحقیق
می‌کند تا از این طریق آن نواحی که نیاز به کود دهی دارند شناسایی و از
دیگر بخش‌ها متمایز کنند.

 

 

منبع: همشهری آنلای

                        گفت و گو با کارگردان مامور بدرقه

بهاره رهنما ، مهرانه مهین ترابی و سیروس گرجستانی

ساخت سریال‌های خوب در زمان کم دهان همه‌ را می‌بندد

بخش اعظم رقابت ناخواسته سریال‌های رمضان را رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند!

سعید
سلطانی که ماه رمضان امسال سریال «مأمور بدرقه» را برای شبکه‌ی تهران
کارگردانی می‌کند، گفت: قاعده این است که براساس یک زمان‌بندی مناسب
سریال‌های ماه رمضان ساخته شوند، اما وقتی با وجود تمام این دردسرها
می‌بینیم که سریال‌های خوبی ساخته می‌شوند، به گونه‌ای دهن همه‌مان بسته
می‌شود.

***دهن همه‌مان بسته می‌شود؟!

این کارگردان
درباره‌ی سرعت بالای ساخت سریال‌های ماه رمضان و تبعات مثبت و منفی آن،
خاطرنشان کرد: یکی از محاسن تولید و پخش هم‌زمان سریال‌های ماه رمضان این
است که می‌توان در حین پخش از مردم «نظرسنجی» داشت. حقیقت این است که
انجام کاری با عجله، معقول نیست و از پروسه تولید فیلم و سریال در
تلویزیون دور است. اما این نقصی است که ما هرسال با آن درگیر هستیم و به
نظر نمی‌رسد راه‌ حل ویژه‌یی هم برایش وجود نداشته باشد.

***می‌دانیم ساخت در مدت‌زمان کم، اشتباه ...ولی باز انجام می‌دهیم

سعید
سلطانی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا مشکل تصویب‌شدن سریال‌های ماه
رمضان در دقیقه نود تنها فیلم‌نامه است و چرا اصولا یک شبکه تلویزیونی یک
کارگردان و همچنین بازیگران باید ساخت سریال‌های مناسبتی را به رغم کمبود
وقت بپذیرند؟ گفت: حقیقت این است که یک مجموعه باعث انجام این‌کار می‌شود.
هر سال در تلویزیون چندین مناسبت از جمله ماه رمضان، محرم، عید نوروز و
غیره برگزار می‌شود و در این میان این ایده بین تمام مدیران شبکه‌ها هست
که بهترین سریال را برای این ایام تولید و پخش کنند. شاید همین دلیل باعث
شده که ساخت سریال‌های مناسبتی در لحظه آخر اتفاق بیفتد و سرعت در ساخت
این مجموعه‌های تلویزیونی به مشکلی هرساله تبدیل شود.

کارگردان «مأمور بدرقه» تصریح کرد: می‌دانیم که ساخت سریال‌های ماه رمضان در مدت‌زمان کم، اشتباه است ولی باز هم انجام می‌دهیم.

وی
با تأکید بر لزوم ساخت سریال‌های ماه رمضان در زمان‌بندی مناسب، در
این‌باره اظهار کرد: کار ما یک کار فکری است باید همه عوامل جداگانه در
حوزه وظایف خود کار کنند تا ایده پرورش پیدا کند و به مرحله اجرا برسد. در
بحث اجرا هم باید هم کارگردان و هم بازیگر به آن کشف و شهود لازم برسد تا
مفاهیم مدنظر ما که در بطن کار وجود دارد پیدا و ارایه شود.

***روابط انسانی حتی در سریالی سرگرم‌کننده دارای پیام است

سعید
سلطانی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی تمایل اغلب کارگردانان و
تهیه‌کنندگان به پخش سریال‌هایشان در ماه رمضان و انتقال پیامی ویژه به
مخاطب، خاطرنشان کرد: امر بدیهی است که یک اثر نمایشی دارای پیام و
محتوایی باشد و خاصیت ادبیات نمایشی انتقال تجربه است. این را بپذیریم که
روابط انسانی حتی در سریالی سرگرم‌کننده دارای پیام و محتوایی است.

بهاره رهنما ، مهرانه مهین ترابی و سیروس گرجستانی

وی
تصریح کرد: این‌که بخواهیم برای سریالی مضمونی بتراشیم خطر بزرگ‌تری است و
تا این‌که یک کارگردان در متن ذهنش این باشد که قصد ارایه هیچ پیامی را
ندارد، چراکه خودبه‌خود انتقال پیام اتفاق می‌افتد.

*** نه به آن شوری و نه به آن بی‌نمکی

کارگردان
«مأمور بدرقه» در پاسخ به این پرسش ایسنا که جریان سرعت بالای ساخت
سریال‌های ماه رمضان آیا باید کارگردانان را به توانمندی رسیدن به دقایق
بالای فیلم مفید در طول یک روز برساند و یا این‌که در هر حال باید
استانداردی را برای ساخت آثار لحاظ کرد؟ گفت: ساخت مجموعه‌های تلویزیونی
این‌گونه نیست که چندین‌سال صرف تولید آن‌ها شود و هزینه بالایی برای
آن‌ها پرداخته شود. از طرفی نمی‌توان مجموعه‌ای 20 قسمتی را ظرف 20 روز
ساخت؛ نه به آن شوری شود و نه به آن بی‌نمکی.

سلطانی ادامه داد:
استانداردها را ما کارگردانان مشخص می‌کنیم. بر این اساس برخی‌ها نشان
داده‌اند که ظرف مدتی کوتاه هم با انتخاب عوامل خوب می‌توان کار خوب ساخت.
برخی کارگردانان به حدی قدرت انتقال و حضور ذهن دارند که ظرف یک روز
می‌توانند دقایق مفید بسیاری فیلم‌برداری کنند.

به اعتقاد این
کارگردانان تلویزیونی مرحله ساخت فیلم و سریال یک مرحله مکانیکی نیست که
بتوان برای آن استاندارد تعداد دقیقه فیلم مفید تعیین کرد.

یکی
از محاسن تولید و پخش هم‌زمان سریال‌های ماه رمضان این است که می‌توان در
حین پخش از مردم «نظرسنجی» داشت. حقیقت این است که انجام کاری با عجله،
معقول نیست و از پروسه تولید فیلم و سریال در تلویزیون دور است. اما این
نقصی است که ما هرسال با آن درگیر هستیم و به نظر نمی‌رسد راه‌ حل ویژه‌یی
هم برایش وجود نداشته باشد.

سعید سلطانی در پاسخ به
این پرسش ایسنا که در ساخت سریال «مأمور بدرقه» روزانه چند دقیقه فیلم
مفید می‌گیرد؟ گفت: روزانه 10 دقیقه فیلم مفید می‌گیرم.

***وقتی کار مناسبتی را می‌پذیریم می‌دانیم در یک بحرانیم

کارگردان
سریال‌های «پس از باران» و «خانه‌ای در تاریکی» در پاسخ به این پرسش که
آیا ساخت سریال‌های مناسبتی به قیمت واردآمدن فشار بسیار بر عوامل در
مجموع ارزشش را دارد؟ گفت: وقتی قرار است در تلویزیون مجموعه‌ای ساخته
شود، باید ساخته شود. ساخت این مجموعه‌ها مطمئنا با انتخاب صورت می‌گیرد.
شاید یک اجبار و محدودیت زمانی برای ساخت این سریال‌ها وجود داشته باشد،
اما همه ما وقتی کار مناسبتی را می‌پذیریم می‌دانیم که در یک بحران زمانی
قرار داریم که بایستی به اضافه این‌که کار به خوبی تمام می‌شود، در یک
رقابت ناخواسته‌ای که بخش اعظم آن را رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند، شرکت کنیم.

***توانستیم یکی از بهترین بازیگران سریال طنز را داشته باشیم

کارگردان
به این پرسش که آیا در انتخاب بازیگران این سریال به اهداف اولیه‌اش رسیده
است پاسخ منفی داد و افزود: ما هرگاه قصد ساخت سریالی را داریم فکر
می‌کنیم گزینه‌های بسیاری پیش‌رو داریم اما در مرحله انتخاب که می‌رسیم
متوجه می‌شویم بازیگر خوبی که بتوان نقش را به او سپرد و از عهده کار به
خوبی برآید، کم پیدا می‌شود. ما هم در مأمور بدرقه همین بحران را داشتیم.
با این‌حال به لطف خدا یکی از محسنات کارمان در ماه رمضان امسال این بود
که توانستیم یکی از بهترین بازیگران سریال طنز را داشته باشیم.

مهرانه مهین ترابی و سیروس گرجستانی

***مخاطبان خارج از کشور

سلطانی
که در کنار پخش از شبکه تهران، مأمور بدرقه را درحال پخش از شبکه جام‌جم
نیز می‌بیند، در پاسخ به این پرسش که آیا این سریال را مناسب حال
فارسی‌زبانان خارج از کشور می‌بیند؟ گفت: فکر می‌کنم نگاه اجتماعی این‌کار
به مسایل خیلی مورد توجه مردم قرار گیرد. قصدمان بر این بوده که آدم‌ها را
از همین طبقه واقعی‌شان بررسی کنیم و بر همین اساس شخصیت‌ها را طراحی
کرده‌ایم. طنزهای سریال «مأمور بدرقه» به گونه‌ای نیست که مخاطبان خارج از
کشور متوجه آن نشوند اما این‌که چه برخوردی با این طنزها می‌شود، باید در
پایان پخش بررسی کرد.

*** ادامه کار با تجربه‌های مشترک 

سعید
سلطانی در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره ساخت سریال طنز مأمور بدرقه پس از
ثبت تجارب سریال‌های «پس از باران»، «خانه‌ای در تاریکی»، «سال‌های برف و
بنفشه» و «شکرانه»، اظهار کرد: برخلاف تصور شما، ما چندان قدرت انتخاب در
کارهای بعدی‌مان نداریم. آن‌چه برای ما حکم انتخاب است، در وهله نخست متن
و در وهله بعد تهیه‌کننده‌ای است که بتوان با او ارتباط برقرار کرد وقتی
این چند فاکتور در کنار هم قرار بگیرند، ساخت سریالی را می‌پذیریم.

وی
به این پرسش که آیا فاکتورهای موردنظرش در سریال «مأمور بدرقه» در کنار هم
قرار گرفته است پاسخ مثبت داد و افزود: سال‌هاست که با آقای عفیفه کار
کرده‌ام و تجربه‌های مشترک بسیاری داشتیم. ضمن این‌که امیرعباس پیام
نویسنده جوان و خوش‌ذوقی است که با قریحه این متن را نوشته است.

***ساعت پخش به ما مربوط نمی‌شود

سعید
سلطانی درباره زمان پخش سریال «مأمور بدرقه» که به عنوان آخرین سریال ساعت
23 به روی آنتن می‌رود، گفت: این مسأله چندان به من مربوط نمی‌شود. البته
دایما از من در این‌باره نظر می‌خواهند و من هم نظراتی می‌دهم اما
علی‌الاصول ساعت پخش در جمع مدیران تصویب می‌شود.

سعید سلطانی

***استفاده نکردن از پیشنهاد ها کم‌هوشی است

کارگردان
«مأمور بدرقه» در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه‌ برای اعمال‌نظر در
صحنه‌ها برای بازیگران حق قایل است؟ گفت: ساخت سریال که اتفاق مشترک است و
کارگردان خوب کسی است که اجازه دهد.

عواملش در راستای ایده کلی که وجود دارد، کار کنند و عدم استفاده از هر پیشنهادی که به تقویت ایده کلی داستان کمک کند، کم‌هوشی است.

***ما به ناچار در این رقابت قرار می‌گیریم

وی
به این پرسش که آیا در رقابتی که برای کسب عنوان بهترین سریال هرسال در
ماه رمضان به وجود می‌آید او هم به عنوان کارگردان مأمور بدرقه قرار گرفته
است، پاسخ منفی داد و افزود: ما به ناچار در این رقابت قرار می‌گیریم. به
اعتقاد من تمام دوستانی که ساخت سریال‌های ماه رمضان امسال را برعهده
دارند، از بهترین کارگردانان سیما هستند. ولی در نهایت اگر مردم به دور از
جوسازی‌ها، بهترین سریال را انتخاب کنند، آنان بهترین قاضی هستند و به
خوبی تشخیص می‌دهند.

منبع : ایسنا

 



<   <<   6   7   8   9   10   >>   >